Jak dobrze przygotować plik do druku wielkoformatowego?
Nawet najlepsi graficy mają czasem problem z przygotowaniem pliku do druku wielkoformatowego. Dlatego im lepiej klient przygotuje swój plik, tym mniej pracownicy firmy drukarskiej będą mieli później kłopotów i wątpliwości. Jak to zrobić? Pamiętać między innymi o odpowiednim formacie, kolorystyce i rozdzielczości.
Kolorystyka
Wyróżniamy trzy modele przestrzeni barw:
- RGB — którego nazwa wzięła się od pierwszych liter angielskich kolorów R (red — czerwony) G (green — zielony) B (blue — niebieski). Odnosi się on do barw podstawowych światła używanych w monitorach, telewizorach i tym podobnych.
- CMYK — opisuje paletę barw odbitych, a jego nazwa wzięła się od pierwszych liter angielskich kolorów C (cyan — cyjan) M (magenta) Y (yellow — żółty) K (blacK — czarny). Jest najczęściej wykorzystywany we wszelkiego rodzaju druku (ulotki, billboardy).
- Greyscale — skala odcieni szarości określana procentowo. 0% to biały, a 100% to czarny.
Kombinacja kolorów RGB daje kolor biały, natomiast CMYK czarny. Ze względu na tę różnicę nie jest możliwe stuprocentowe odwzorowanie tego, co jest widoczne na monitorze. Poza tym paleta barw RGB ma w sobie większe spektrum barw (kolory są bardziej wyraziste) niż CMYK. Dlatego tak ważne jest, by korzystać z usług profesjonalnych firm drukarskich, które mają możliwość zamienienia kolorów przestrzeni barwnej z RGB na CMYK. W Bielsko-Białej warto skorzystać z oferty firmy Pol-Druk, która oferuje wydruki i ksero wielkoformatowe.
Przeczytaj również: Zastosowanie druku wielkoformatowego
Rozdzielczość
Kolejną ważną informacją dla grafika będzie ustalenie rozdzielczości wybranego druku wielkoformatowego. Rozdzielczość, czyli DPI (dots per inch), jest określona przez ilość punktów obrazu przypadającego na jeden cal. Im więcej punktów, tym obraz jest lepszej jakości. W przypadku druku wielkoformatowego rozdzielczość mieści się w granicach 200-300 dpi. Należy jednak pamiętać, że rozdzielczość musi zostać ustalona na samym początku — w innym razie może skutkować to obniżeniem jakości obrazu.
Czcionka
Dobrze korzystać z tylko jednej składowej kolorystycznej — jeśli tekst będzie zawierał kilka nałożonych na siebie barw, może być niewyraźny lub nienaturalnie pogrubiony. Należy także unikać zbyt małych czcionek i pamiętać, że tekst na białym tle będzie wyraźniejszy niż na kolorowym. Warto także korzystać z czcionek, które mają wbudowane polskie znaki — niekiedy programy graficzne przekonwertowują je na domyślną czcionkę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana